Förlossningsberättelse

Allt började vid 19.00 den 23/12-08. Jag och Mattias satt hemma och skulle gå hem till Mattias mamma och pappa. Jag började känna lite små molningar i magen och jag sa på skoj till Mattias, "Mattias säg åt bebisen att den måste stanna i magen tills efter jul" Så små skrattade vi lite. Sen så kom molningarna lite tätare och gjorde mera ont, så man kunde kalla de för sammandragningar nu. Jag skrev med Therese på MSN så hon hjälpte till och kolla på klockan för Mattias duschade. Det var mellan 7-9 minuter i mellan. Sen vart det tid att gå hem till Mattias mamma och pappa..

Men först gick vi in på ICA jag fick stanna flera gånger för de gjorde ont i magen. Sammandragningarna blev kraftigare och när vi kom hem till Mattias mamma och pappa så satt vi där i soffan och kollade på Bingolotto. Jag minns hur jag satte mig i ena kanten av soffan, jag kunde varken sitta still eller röra på mig. Jag fick så ont i magen så jag gick upp på toan och lossades gå på toa men istället så ställde jag mig och hängde på en byrå (haha).

Sen SMS:ade jag mamma och berättade att jag hade ont men hon fick inte ringa, jag sa inget till Mattias mamma. Sen så ringde mamma upp mig ändå och vi pratade lite. Sen berättade Mattias för sin mamma att jag hade ont i magen. Min mamma ringde upp Mattias mamma så dom pratade lite. Sen bestämde vi oss för att jag skulle ringa in och prata med förlossningen.

Jag ringde och pratade med dom, dom sa att vi kunde komma in om vi ville, mina sammandragnignar var nu mer 5-6 minuter i mellan. Det var bara 1 annan som var inne på förlossningen så det var rätt lugnt där. Efter att jag hade pratat med dom på förlossningen så ringde jag mamma, och vi bestämde att hon skulle komma hem till Mattias mamma och pappa. Så hon kom dit och vi väntade lite till.

Sen så gjorde vi oss klar och åkte mot Gävle. Jag SMS:ade till Therese och berättade att jag skulle åka in. Jag berättade även för mina brorsor. Klockan var nu 23.45. Mamma frågade mig vart jag hade BB väskan och den hade jag inte ens packat klart och den stog i garderoben så Mattias fick springa upp i lägenheten och packa i lite saker. I bilen på väg till Gävle så satt jag och tänkte: "jag kommer få åka hem igen". När klockan slog över 00.00 så började dom spela julmusik på radion, det hade nu blivit 24 december. När vi närmade oss Gävle så gjorde det ondare i magen. Det var 5 minuter mellan värkarna.

01.12 så kom vi in och blev inskrivna. Dom kopplade ett CTG apparat för att kolla mina sammandragningar och bebisens hjärtljud. Jag blev undersökt och det visade sig att jag var öppen 3 cm. Det trodde jag verkligen inte att jag skulle vara. Jag fick oboy(än har jag inte blivit tillräckligt vuxen för kaffe) och smörgåsar för jag var hungrig. Jag fick mina sammandragningar tätare och starkare så klockan 03.30 fick jag bada lavendelbad. Det var jätte mysigt att bada, jag fick ligga i ett badkar i ett jätte mysigt rum med massa ljus och mys!


04.30 Så kom dom och kollade hur mycket jag var öppen, då var det 4 cm. Jag blev berömd helatiden för dom tyckte att jag var så duktig, men nu så bestämde dom att ta hål på hinnorna så jag inte skulle bli för trött. Så vattnet avgår 04.30. Vid varje värk så kändes det som att jag kissade på mig!!


Efter det så vart mina sammandragnigar ännu värre och jag fick lustgas (underbart!) Men jag fick lite för mycket så jag "försvann" haha! Så då fick de sänka den. Men efter ett tag så sjönk bebisen hjärtljud när jag fick ont så jag fick hålla på och vända på mig för de tröck på bebisen. Sen så gick hjärtljuden upp igen! :) Mina sammandragningar gjorde  enormt ont och jag ville ha EDA (ryggbedövning) och doktorn skulle komma direkt, men de gjorde han inte. Det gjorde ondare och ondare, jag fick sammadragning på sammandragning så jag han inte återhämta mig..Ett tag där undrade jag om jag hade fått EDA utan att veta om det efter som att jag vart så konstig av lustgasen.


Sen skrek jag "bebisen kommer!"
Barnmorskan: "haha okej"
Jag: "Ja! den kommer nu! får jag göra nått?!"
Barnmorskan: "Va? kommer bebisen?"

Dom trodde väl antagligen inte att hon var påväg ut. (då var klockan 06.50) Sen så hör jag någon som säger "å en hand" så de lät som dom sa "å en han" så jag trodde de var en pojke, sen så kom bebisen ut och jag fick den på magen direkt. (Då var klockan 06:57 så jag hade krystvärkar i 7 minuter) Och så kollade mamma och Mattias vad det var, men man såg inte så bra så dom fick vända på henne, och då visade det sig att de var en lite Joline som kom ut! ♥   Världens finaste lilla flicka!



Det var klockan 06.50 som jag fick krystvärkar, 06.57 är Joline född. Så det gick snabbt! Och väldigt bra.

Efteråt så skulle jag få duscha, men mamma var tvungen att följa med för man kan svimma och bli yr efter. Så när jag reste mig upp och gick till duschen så gick det bra. Men när jag väl var i duschen så kände jag hur konstig jag blev och det kom massa folk och en säng som jag la mig på. Sen så såg jag en kuvös, och Joline.. jag trodde de var nå fel på henne, men de var det inte, hon var bara lite kall.


Sen fick vi åka upp på BB och vara där. Vi skulle ha fått åkt hem den 25/12-08 men så visade det sig precis innan vi skulle åka att Joline hade fått gulsot! Så vi blev kvar en natt till.. Joline fick ligga i en lampa och sola. Men sen fick vi åka hem dagen efter! Men dagen efter det, på lördagen så fick vi åka tillbaka på kontroll med gulsoten. Och allt såg så fint ut så!




Joline Marie Eriksson
08.12.24
Vikt: 3190 gram
Längd: 51 cm

Underbart!

#1 - - Sofia:

Så liten och söt! Grattis! :)

#2 - - Hannah:

Åh vad kul :)

#3 - - Ammee:

Så söt !

#4 - - Anonym:

Vilken fin julklapp ni fick :)

#5 - - pernilla:

Grattis ! :)

#6 - - Freeedddaaann:

Mmmmm, myyyysss. lyx dig som bara behövde krysta i sju minuter, kan inte blivit mer än tre kryst. Jag fick krysta i 20 minuter och det är jättesnabbt.. fan, jag vill ju träffa lilltösen! :S

#7 - - Angelica:

hej , har du Bilddagboken eller ngt annat som man med kan läsa ? :) !

#8 - - naddie.:

låter som du ändå fick en bra förlossning :) gjorde det ont och ta hål på hinnorna?

#9 - - Sanna:

Grattis så himla mycket till er. :D

#10 - - Helen:

supersöt liten flicka och skönt att förlossningen gick bra.

Grattis! :)

#11 - - Ronja, Mindras mamma:

Mitt på julafton :) En jätte fin flicka och skönt att du fick dig en snabb förlossning. Haha, jag fick ligga och krysta hur läänge som helst och det var inte roligt. Grattis!

#12 - - Sabina - mamma vid 15 års ålder:

Gudars vilken julklapp ni fick!! Grattisgrattis :D

#13 - - jennifer:

vilken underbar förlossning du hade=)

och på julafton, kan det kanske vara den bästa julklappen någonsin=)

#14 - - sandra:

så söt liten tös. rolit ¨å läsa om nån annans förlosning med=)

#15 - - Anna - Ensamstående mamma, hundägare & stolt vegetarian.:

Aw, vilken fin förlossningsberättelse. Och tänk, att få barn på julafton!

Vilken tur du hade som bara behövde krysta i 7 minuter, jag tror att jag fick krysta i ca 12, det kändes som evigheter! Tänk då på de stackarna som ligger hur länge som helst.



Fin blogg och en underbart söt dotter!

Upp