Svar på kommentar..

Kommentar:
Hej!
Jag är 21 år och jag och min sambo är inne på 6:e försöket. Ska kanske börja plugga till hösten.En yrkesutbildning som är 1,5 år. Vet ej om det hunnit "blivit nåt" tills dess. Men om det har det, har du nå tips? Och vad var det "jobbigaste" med att bli mamma så tidigt?

Svar:
Hej! Oj vilken svår fråga..
För det första så tycker jag att du kanske borde gå utbildningen först och sen satsa på barn. För det är mycket lättare att göra så. För om du blir gravid och går utbildningen så hinner du inte klart den, om du inte kan läsa den på distans då men då gäller det ju att man klarar av det samtidigt som man har en liten bebis. Jag själv fick J när jag gick på gymnasiet. Men jag hoppade liksom inte av utan jag pluggade hem i från och ibland var J med mig i skolan. Men jag hade väldigt tur med mina lärare som ställde upp jätte mycket. Det var vissa i min skola som i princip inte fick gå kvar i skolan när dom fick barn. Så jag hade en väldig tur. Eller så gör du så att du väntar med utbildningen och gör den sen när barnet har blivit större. Men jag hade försökt fått gjort den på distans om jag vart gravid och började utbildningen.

Det jag tyckte var jobbigaste med att få barn tidigt (16år) var att man vart "dömd" utan att få visa att man kunde. I vissa människors ögon så fick man inte ens en chans. Sen var det väldigt jobbigt när jag och J var på stan med min mamma och folk som vi kände kom fram och frågade min mamma hur det gick osv fast jag stog brevid. Men då kunde min mamma säga "fråga henne själv, hon står ju här". Det var som att dom inte trodde att jag kunde prata typ, eller att mamma tog hand om J. En annan sak som inte är så jätte hemskt men jag tyckte att det var jobbigt, var att jag kunde inte stå som typ förmyndare på banken till J, för jag inte var myndig själv. Så sånt fick M stå på efter som att han var myndig. Jag minns när jag, M, J och våra mammor var på en affär, så kom det fram en gubbe som jag och min mamma känner. Så sa han "men vad roligt, Grattis!" så pratade han till mig när han pratade om J. Jag sken som en sol när jag gick ur affären, för han vände sig till mig och inte till min mamma!
#1 - - Samma "Anonym" igen:

Tacksam för svar!

Jag har ju redan sökt utbildningen,både på distans och för att studera på skolan. Om jag skulle komma in på att studera på skolan,tror du man har rätt att få byta till distans? Om det skulle verka bättre,förutsatt jag nu blivit gravid. Svårt för dig att svara på kanske,men.

Jag är en sån som, vill man klara det,så gör man det!!

Jag hoppas det i alla fall,jag tror och hoppas jag skulle kunna få ihop det.



Kul att läsa dedär med gubben. Inte ofta unga mammor får bra reaktioner. Tar för givet man inte klarar det osv.

Har folk omkring mig som "skaffa inte barn tidigt,jag förstår inte folk som gör det,och så finns det dom där 'fjortisliknande' tjejerna som skaffar barn tidigt,blir gravida för dom bara ligger runt en massa."

Sånt behöver inte alltid va fallet!!

Säkert hänt många, men jag är så trött på att höra folks (onödiga) gnäll och egentligen påhopp på unga mammor.



Kör på, du verkar göra ett bra jobb!

Och tvifan på de människor som tror din mamma måste tala för dig.



Go girl!

Upp