Förlossningen med Penny

Jag tänkte försöka skriva ihop en förlossningsberättelse.


Det hela började med att vi på tisdagen den 27/12-16 har tid för tillväxtultraljud i Hudiksvall. Bebisen ser ut att vara normalstor (vi gjorde ul för att Milton var stor när han föddes). Men barnmorskan tyckte att det såg ut som att de var lite vatten så hon började mäta det och det var för lite vatten. Hon pratade med en läkare som ville att vi skulle komma tillbaka dagen efter för att se i fall bebisen bara gömt vatten.

Dagen efter, den 28/12-16 så skjutsar min pappa mig för ultraljud igen. Jag får lämna urinprov som visar att jag fått protein i urinen, även ökat blodtryck. Läkaren mäter vattnet och det skulle vara 2,5 på ett ställe som dom mätte, jag hade 1,2. Så då sa läkaren att bebisen måste ut, senast i morgon. Jag ringde Mattias som var på jobbet och sa att han skulle säga åt sin chef att han inte skulle komma på jobbet dagen efter. 

Kl 09.00 den 29/12-16 skulle vi vara på förlossningen i Hudiksvall för igångsättning. Jag är nu i vecka 38. 

Jag fick lämna nytt urinprov och proteinet hade ökat igen. Så fick vi information om hur det skulle gå till med igångsättning och att det kunde bli långdraget, upp till 3 dygn.. redan här vart jag less. Herregud tänkte jag, aldrig i mitt liv att ja ska ligga på en förlossning i 3 dagar! Dom gjorde undersökningar och vid kl 10.00 fick jag dricka medicin som skulle mogna tappen. Så fick vi gå in till ett rum som vi skulle få ha tills förlossningen drog igång på riktigt. Varannan timme fick jag den där medicinen och så körde dom ctg. Vi fick gå ner till cafeterian och röra oss runt på sjukhuset. I början kändes det just ingenting men efter några doser så började jag få sammandragningar. Ibland fick som skjuta på dosen för man fick inte få för kraftiga och täta värkar innan tappen var mogen. 

Jag och Mattias kollade på film på ipaden, han åkte och köpte mat (ja fick inte lämna sjukhusområdet). Maten som jag fick var inge vidare så Mattias köpte donken haha. Timmarna gick och vid 19 tiden började det kännas mer och mer. Kl 20.00 så kom dom in och satte ctg och det visade kraftigare värkar och täta. Så nu beslutade dom sig att ja inte skulle få någon mer  medicin utan jag skulle få vila över natten.. 

Men inte fick jag vila, mina värkar tog fart och kom väldigt intensivt, jag har aldrig upplevt någon värre smärta än som vid igångsättning. Fyfan säger jag. Ja förstår mycket väl att dom säger att det är bäst om de får komma igång naturligt.. 


Jag får en jätte trevlig barnmorska som heter Sara (enda ja kommer ihåg namnet på haha). Jag har så sjukt ont och värkarna kommer så tätt. Vi får flytta in till ett nyrenoverat förlossningsrum och jag får lustgas.

När dom gör en undersökning är jag uppen 5cm och klockan är 23.00, hjälp tänkte jag, de här kommer ta tid. Bara 5cm på hela jäkla dagen liksom!! Barnmorskan talar om att man kan ta hål på hinnorna så att vattnet går och det vill jag så ja får de här överstökat. 


23.04 tar hon hål på hinnorna. Då jävlar tog det fart. Jag hade värk på värk på värk. Jag släppte aldrig lustgasen. Flera gånger vart jag helt borta och dom var tillslut tvungen att sänka rejält. 23.12 har jag krystvärkar och 23.15 föds Penny. 

Från att vara öppen 5cm vid 23.04 så föds hon efter 11 minuter! Det gick så fort så jag vart nästan chockad. 3595gram och 51cm kärlek! 

Jag är väldigt nöjd med min förlossning. Även om vi var tvungen till igångsättning. Det var en sån fruktansvärd smärta, ingen av dom andra förlossningarna var lik den här. Det vart så intensivt och jag fick aldrig vila. Men jag är nöjd och allt gick bra. 


Efteråt så fick vi inte åka till BB för som hade en misstänkt magsjuka där, vi fick komma tillbaka till vårt rum vi hade innan vi flyttade till förlossningsrummet. Det tyckte både jag och Mattias var jätte skönt! 

#1 - - Cissi:

Oj vilken snabb förlossning. Vad skönt att allt gick bra!

Svar: Haha ja de gick fort där på slutet 😊
saraelinmarie.blogg.se

Upp