Förlossningsberättelse

Allt började onsdagen den 21 Mars 2012. Jag och J var på hennes dagis för jag höll på och skola in henne. Jag kände inte ett dugg när M skjutsade dit oss vid 08.00 på morgonen. Men när klockan var vid 10.00 så kände jag några sammandragningar som jag hade känt dagen innan också. Så jag trodde inte att det var på gång. Men när vi skulle gå hem sen vid 11.00 så kände jag att det inte skulle gå så bra. Jag ringde M som kom och skjutsade hem oss. Sen åkte han tillbaka till jobbet för jag trodde verkligen inte att det var dags.

Klockan vart 12.00 och jag frågade min mamma om hon kunde hämta upp J när hon slutade (hon slutade då kl 12.00) och det kunde hon. Hon kom hem till oss vid 12.30 och då hade jag så jävla ont så jag grinade vid varje värk jag hade. Dom gjorde så fruktansvärt ont! J vart väldigt fundersam och undrade varför jag hade ont och jag försökte förklara för henne. Jag tog tid på värkarna och det var 4-6 minuter i mellan dom. Mamma frågade mig om jag hade ringt på M men det hade jag inte för jag ville väl inte riktigt tro på att det hade satt igång. Så mamma ringde M som var hemma efter ca 10 minuter. Då ställde jag mig i duschen. Mamma packade ihop Js saker och tog med sig henne hem till sig.

M ringde förlossningen och vi pratade med dom. När hon frågade hur långt det var mellan värkarna och jag sa att det var ca 4-5 minuter och att vi har 10 mil dit så sa hon att det var bäst att vi åkte så fort som möjligt. Hon frågade även om jag skulle klara av att åka i en vanlig bil och då sa jag ”Ja det kan jag”. Jag kan säga att det var på håret att jag inte kunde det. I bilen på väg dit så hade jag skit ont jag hade så svårt att sitta still. M frågade flera gånger om vi behövde ringa ambulans. Men det ville jag inte!

Vi kom in på förlossningen 14.30 och det fanns inga parkeringar! Så jag stod utanför och väntade på att M skulle parkera. Sen så fick vi komma in till ett undersöknings rum och där fick jag ha en CTG apparat kopplad på magen. Nu hade även Ms syster Malin kommit in till oss för hon skulle vara med och fota. Jag låg med CTG apparaten i ca 20 minuter sen var jag tvungen att ringa på klockan för jag klarade inte av att ligga still för det gjorde så ont. Hon kollade om jag hade öppnat mig nå och jag var öppen 5 cm! Så det var bara att flytta in till förlossnings rummet.


Inne på förlossningsrummet fick jag byta om till den snygga rocken. Sen så la jag mig på sängen där. Jag vart erbjuden lustgas och det ville jag såklart ha! Den fungerade väldigt bra på mig. Men jag hade väldigt ont i ryggen så hon provade akupunktur och jag tyckte faktiskt att det vart bättre. Mina värkar kom så tätt att jag använde lustgasen väldigt mycket så jag somnade liksom till några gånger. Sen så var det svårt att få kontakt med bebisen med den där saken på magen så hon ville sätta en elektrod på huvudet. Så det gjorde dom ca 15.50 och då gick ju vattnet. Det kändes verkligen som jag kissade på mig.


Jag vart ännu mer smärt påverkad och jag han aldrig vila i mellan dom. Jag var nu öppen 10cm. Krystvärkarna började när klockan var 16.50 och 16.56 så var Milton född! Jag fick honom direkt på mitt bröst och det första dom sa var att det inte var en liten bebis och att han hade mycket fosterfett på sig och det hade dom verkligen rätt i. Han vägde 4878gram och var 55cm lång. Måttbandet räckte precis till.


M klippte navelsträngen och allt såg så fint ut. M var så himla duktig och hjälpte mig och även hans syster Malin. Efteråt så åt han på en gång så det kändes bra. Sen skjutsade M sin syster till tåget och jag passade på att duscha så Milton var med barnmorskan. När M kom tillbaka så fick vi fika och det var riktigt gott!






På BB.

Mot kvällningen fick vi komma upp på BB och där gick det bra. På torsdags morgonen så gjorde dom läkarundersökning på honom och det visade sig att han hade blåsljud på hjärtat. Det vägrade försvinna också när dom lyssnade några dagar efter. Så det beställdes ett ultraljud. För att utesluta att något var fel. Men allt såg så fint ut och hjärtat var helt normalt. Det lilla som lät fick låta sa läkaren. Sen så fick han gulsot som han har fått sola för.






Det som både M och jag tycker har vart väldigt tråkigt är att det känns som att vissa utav personalen på BB drog ut på saker och hade dålig koll. Sen var dom väldigt negativa när läkaren sa att vi kunde få åka hem och komma tillbaka dagen efter bara för att vi bodde 10 mil bort. Men för oss gjorde det inget att vi fick åka tillbaka. Men det skulle tydligen inte gå att göra så osv. Men många av personalen var väldigt bra och ärliga! Det är ju ärliga och raka svar man vill ha.

#1 - - Helen:

mys, tack för att vi får ta del av förlossningsberättelsen, alltid lika mysigt att läsa! :)

#2 - - Cissi, Ludde & Emilia:

Jätte stort Grattis till dig och din fina familj Sara! Han är för söt er Milton. Lycka till med allt. Många kramar från fam Schmidt

Upp